Leasingbedrijven kampen met uitdagingen door lage restwaarde van elektrische auto’s
De lagere dan verwachte tweedehandswaarden van elektrische auto’s hebben de leasingsector in een lastige positie gebracht. Tim Albertsen, CEO van Ayvens, een top leasingmaatschappij in Europa, heeft onlangs zijn zorgen hierover gedeeld.
Albertsen benadrukt dat het onzeker is of bedrijven volledig naar elektrische auto’s zullen omschakelen als de verwachte restwaarden zo variabel en onstabiel blijven. Dit zorgt namelijk voor een heftige toename in het financiële risico.
Bedrijven zoals Ayvens worden geconfronteerd met onverwacht lage restwaardes voor hun elektrische wagens. Ayvens heeft nu ongeveer 3,4 miljoen auto’s die in Europa rijden, waarvan tien procent elektrisch is. Die restwaarde is essentieel voor leasebedrijven, want dit is het bedrag dat aan het einde van het contract moet worden gecompenseerd.
Een hogere restwaarde betekent lagere maandkosten, cruciaal voor voordelige leaseovereenkomsten. Terwijl de restwaarde bij benzine- en dieselvoertuigen vaak goed te voorspellen valt, is het bij elektrische auto’s anders. Aanvankelijk waren er hoge verwachtingen: elektrische wagens zouden vanwege hun lage slijtage beter hun waarde behouden dan voertuigen met brandstofmotoren. Dit vertrouwen werd gevoed door de hoge prijzen voor tweedehands Tesla’s.
De markt voor elektrische auto’s is echter veranderd. Goedkopere modellen uit China en technologische vooruitgangen hebben de vraag naar oudere elektrische voertuigen verminderd.
Nu de eerste generatie elektrische bedrijfswagens de vier jaar bereikt, komen ze op de tweedehandsmarkt terecht. Jammer genoeg zijn de opbrengsten flink tegenvallend: prijzen liggen zo’n 35 tot 40 procent lager dan gedacht. Dit komt niet door de technische staat van de auto’s, maar doordat kopers liever nieuwe en modernere modellen willen.
Klik op volgende voor de volgende pagina